Saturday, September 22, 2007

Belgisk program på Black Box Teater høsten 2007




Benjamin Verdonck/Toneelhuis & Nieuwpoorttheater (BE)
«wewillivestorm»

Torsdag 18. – lørdag 20. oktober kl 18.30


«Et teaterdikt med ekstraordinære visuelle kvaliteteter, en forestilling som er den eneste i sitt slag og som knapt lar seg beskrive», skrev en av kritikerne etter premieren på «wewilllivestorm», og han fortsatte: «Benjamin Verdonck har
aldri vært lovende: alt jeg har sett av ham har vært glimrende og han blir bare bedre og bedre».

Forestillingen
er vanskelig å beskrive. Verdonck er på scenen sammen med sin far og en musiker. Gulvet er fyllt med små båter, brød, filttepper, stoler, en lekehest, stålkuler – og en rekke snorer og strenger som binder objektene fysisk sammen og som tidvis setter dem i bevegelse. Det kan minne om dominoaktige objekttriks – flere med komisk utfall – men dette er ikke forestillingens hovedelement. Det er relasjonen mellom Verdonck og objektene, og mellom Verdonck og den stillferdige faren, som driver handlingen fremover. Vi har sjelden sett noe som er så abstrakt og på samme tid så kommunikativt. Det er en lek for melankolske sjeler, uhyre presist utført og veldig sjarmerende. En perle av de sjeldne.

Verdonck (1972) var ferdig utdannet skuespiller ved Konservatoriet i Antwerpen i 1995. Han har arbeidet som skuespiller for flere av Belgia og Nederlands mest kjente regissører og kompanier (Toneelgroep Hollandia, De Roovers, het Zuidelijk Toneel, Dood Paard, Dito’Dito, Het Muziek Lod og Arne Sierens). Han har også regissert en rekke forestillinger og han har jobbet med billedkunst og installasjoner. Kjent i hele Belgia ble han i 2004, under KunstenFESTIVALdesArts, da han i en uke bodde i et gigantisk svalerede han hadde festet på glassfasaden til et av Brussels administrasjonsbygg, tredve meter over bakken. Fra 2002 har Verdonck vært residerende kunstner ved Nieuwpoorttheater i Gent. Fra 2006 er han i tillegg residerende kunstner ved Toneelhuis i Antwerpen – et av Belgias største teatre.



Marijs Boulogne (BE)
«Excavations: The anatomy lesson»

Torsdag 18. – lørdag 20. oktober kl 21.00


Første gang Black Box Teater så Marijs Boulognes arbeid var under KunstenFESTIVALdesArts i Brussel i 2004. Da var hun regiansvarlig for i det fremadstormende jentekompaniet Buelens Paulia, som dessverre ble oppløst like etter. Så visste vi ikke helt hvor hun var blitt av. Inntil vi for en tid siden begynte å undersøke litt nærmere – for å finne ut at hun ganske lenge hadde holdt på med en mildt sagt spesiell forestilling. Bare rapportene fra de som hadde sett den fikk oss til å ta kontakt og si at vi ville ha den til Oslo. Siden har vi sett den – og vi gleder oss til å presentere den som del av høstens performanceprogram.

«The anatomy lesson» er en del av et større arbeid som Boulogne kaller «Excavations» (utgravninger). Vi ønsker ikke å avsløre forestillingens handling og skal derfor ikke gjengi for mye. I første rekke dreier det seg om et særegent stykke hekle- og broderiarbeid. Boulogne har helt enkelt heklet en baby, i naturlig størrelse. Den er ikke akkurat naturalistisk i sin utforming, men den ligner brukbart nok på en baby. Boulogne har også heklet og brodert innsiden av babyen: Den er komplett med fargerike og godt på vei realistiske innvoller. I «The anatomy lesson» inviteres publikum med på en autopsi av babyen. Om det dreier seg om en obduksjon eller bare en legemsåpning gjenstår å se. Babyen er av ull og kan aldri ha levd. Da kan den ikke være død heller. Likevel understreker Boulogne at det ikke er teater vi skal overvære, for alt hun skal fortelle oss er sant...

Marijs Boulogne er utdannet teaterregissør ved kunsthøgskolen RITS i Brussel. Hun har også skrevet flere teatertekster, hvorav den mest kjente er «Endless medication», som Buelens Paulina laget en prisbelønnet oppsetning av og som hun i dag turnerer en engelsk versjon av sammen med Sara De Bosschere.


tg Stan (BE)
«The Monkey Trial»

Tirsdag 4. – fredag 7. desember kl 19.00

After all, religion has been around a lot longer than Darwinism. George W. Bush, George Magazine, September 2000

I 1925 trakk den amerikanske delstaten Tennessee en ung naturfaglærer for retten fordi han underviste i evolusjonsteori – teorien der Darwin slår fast at mennesket ikke er skapt av Gud slik bibelen forteller oss, men at det stammer fra apene. Å lære dette fra seg var mot loven, fordi all undervisning skulle respektere Bibelen og dens fremstilling av menneskene.

Den unge lærerens tilfelle utviklet seg til et slag mellom titaner, mellom fundamentalisme og modernisme, religion og vitenskap, dogma og intellektuell frihet. Rettsaken skapte mye ståhei og på folkemunne fikk den tilnavnet «The Monkey Trial».

Rettsaken finnes i sin helhet tilgjengelig som transkripsjon. Selv i dag, nesten et århundre senere, synes lesningen av denne aktuell, ikke minst siden de samme fundamentalistiske kreftene opplever et kraftig oppsving i den vestlige verden – tungt akkompagnert av en ikke-vestlig fundamentalisme.

Tg Stan har laget en forestilling hvor stoffet behandles i en episk og dokumentaristisk form; deler av rettsaken spilles ut slik ordene faktisk falt den gangen for åtti år siden. Det er en kjølig og distansert tilnærming, som like fullt åpner for drama og humor – takket være tg Stans uovertrufne skuespillerkunst og sti
l.

Toneelspelergezelscha
p (skuespillerselskap) STAN (Stop Talking About Names) ble etablert i Antwerpen 1989 og posisjonerte seg i løpet av første halvdel av nittitallet som et av Belgias mest anerkjente teaterkompanier. Dette er en status de fremdeles innehar, og det er en status som har blitt ytterligere styrket ved deres suksess i nabolandet Frankrike – hvor det ikke er gjort i håndvending å lykkes med Racine og Molière på flamskgebrokken belgiskfransk.

Stans spillestil er realistisk, og den er psykologisk motivert i den forstand at den er tekst- og undertekstnær. På samme tid er den episk og ikke-representerende i rollegestaltningen – godt hjulpet av en særdeles fintfølende måte å behandle fraværet av «den fjerde veggen» på. Mange har sagt at å se disse skuespillerne i aksjon er som å se en heldig fusjon av motpolene Stanislavskij og Brechts skuespilleridealer. Det er selvsagt en skjematisk måte å si det på, men også en brukbar pekepinn på hvordan det ser ut og oppleves.


English version

Benjamin Verdonck/Toneelhuis & Nieuwpoorttheater (BE)
Wewillivestorm

Thursday 18. – Saturday 20. October 6.30pm
Tickets
Benjamin Verdonck is a physical actor, and one of the seven artistes linked to Het Toneelhuis. He combines creations for the auditorium with performances in public spaces, based on the feelings aroused in him by current affairs. Verdonck revived performer Joseph Beuys in
I like america and america likes me when he spent three days in a cage in the company of a pig, to express his incredulity and confusion over the impending American invasion of Iraq.



Marijs Boulogne (BE)
«Excavations: The anatomy lesson»

Thursday 18. – Saturday 20. October 9pm

The only strange marks I can find, here on the chest, here, here and here, there are these darker spots, more blue. Maybe these are bruises, from the pressure of the fingertips of the mother, that was too high, during self-delivery.

But if these are bruises, they meant a circulation, and a breathing, so then those tell she lived, that she was living for a moment. To know what was wrong, we can try to see inside her, to see if she has lived at all, or not.

Scalpel.

«The anatomy lesson» is part of a larger body of work Boulogne has called«Excavations». Without revealing too much we can say that it revolves around a unique piece of crafts; she has created a full-sized crocheted and embroidered baby complete with entrails. The audience is invited to watch the autopsy of the “baby”. It is made of wool and has never lived, and can thus never have died. But Boulogne insists that it is not theatre because everything she is going to tell us is true.

Marijs Boulogne studied directing at the RITS in Brussels and then spent a further year in the section on 'free workshop', new media, installations and interdisciplinary work. She wrote the award-winning “endless medication” and is touring with an English version of this together with Sara Da Bosschere






tg Stan (BE)
«The Monkey Trial»

Tuesday 4. – Friday 7. December 7pm

Tickets
P
In 1925 the American State of Tennessee took a young biology teacher to court because he taught evolutionism. In this theory Darwin states that man was not created by God, like the Bible tells us, but that he descends from the ape. Teaching this was against the law as all subject matter had to respect biblical history.

The case of the biology teacher became a clash of the titans between fundamentalism and modernism, religion and science, dogma and intellectual freedom.

There was much ado about this court case, which was dubbed 'The Monkey Trial'. The transcription of the proceedings makes for a fascinating and thrilling read, that is still astonishingly topical.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home